Aσθενείς… χωρίς ταλαιπωρία από βδομάδας

Αδάμος Αδάμου /Insider 

Συγκεκριμένες δεσμεύσεις ότι η ταλαιπωρία και οι καθυστερήσεις που υφίστανται οι πολίτες που αιτούνται διάφορα επιδόματα από το Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων θα τερματιστεί, αναλήφθηκαν χθες από το Υπουργείο Εργασίας κατά τη συζήτηση του προβλήματος στη Βουλή.

Όπως εξήγγειλε ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Εργασίας Ανδρέας Ζαχαριάδης, από βδομάδας η υποβολή αλλά και η εξέταση των αιτήσεων για το επίδομα ασθενείας θα γίνεται ηλεκτρονικά, ενώ η μηχανογράφηση των διαδικασιών θα συνεχιστεί – εντός του χρόνου – με την ηλεκτρονική υποβολή και εξέταση αιτήσεων κι άλλων επιδομάτων, σε συνεργασία με το Υφυπουργείο Καινοτομίας. Ο ίδιος, απαντώντας στην κριτική που ασκήθηκε και χθες για τις καθυστερήσεις και τα προβλήματα που αυτές προκαλούν σε διάφορους δικαιούχους, τόσο από βουλευτές της αντιπολίτευσης όσο και από κάποιους του κυβερνώντος κόμματος, δεν έκρυψε το πρόβλημα, υποστηρίζοντας πως η μόνη λύση είναι η μηχανογράφηση των διαδικασιών.

Και άλλα επιδόματα

Όπως εκτίμησε ο κ. Ζαχαριάδης, με τη μηχανογράφηση των επιδομάτων θα αντιμετωπιστούν όχι μόνο το πρόβλημα με τις καθυστερήσεις, αλλά και το πρόβλημα με τις αναπάντητες κλήσεις στο Υπουργείο Εργασίας, αφού στόχος της μηχανογράφησης που επιχειρείται είναι τα διάφορα επιδόματα να εγκρίνονται και να καταβάλλονται με την ίδια ταχύτητα που καταβάλλονται τα διάφορα επιδόματα των σχεδίων στήριξης κατά της πανδημίας.

Ο κ. Ζαχαριάδης εκτίμησε πως η εμπειρία με τα σχέδια στήριξης που εφαρμόστηκαν για αντιμετώπιση της πανδημίας αποτελούν τον «φάρο» για τον προγραμματισμό που έγινε και που τίθεται σε ισχύ από εβδομάδας, με την ηλεκτρονική υποβολή των αιτήσεων για το επίδομα ασθενείας και την ηλεκτρονική εξέτασή τους. Ανέφερε πως, στο πλαίσιο του προγραμματισμού που γίνεται, δεν απλοποιείται μόνο η υποβολή αιτήσεων, αλλά και η διαδικασία, αφού θα περιοριστούν τα διάφορα δικαιολογητικά και πιστοποιητικά που θα απαιτούνται εξαιτίας και της σύνδεσης που θα γίνει με το Αρχείο Πληθυσμού.

Ο γ.δ. του Υπουργείου Εργασίας είπε πως μετά την αυτοματοποίηση του επιδόματος ασθενείας θα ακολουθήσουν κι άλλα επιδόματα, όπως το επίδομα ανεργίας, το επίδομα μητρότητας/πατρότητας, η θεσμοθετημένη σύνταξη και η σύνταξη χηρείας. Ανέφερε ακόμα πως με το νέο τηλεφωνικό κέντρο, για το οποίο το Υφυπουργείου Καινοτομίας έχει προκηρύξει σχετικό διαγωνισμό, που βρίσκεται σε εξέλιξη, θα αντιμετωπιστεί δραστικά και το πρόβλημα επικοινωνίας των πολιτών με το Υπουργείο Εργασίας, παραδεχόμενος τις αναπάντητες κλήσεις και τις δυσκολίες που υπάρχουν σήμερα.

Ζητούν ενδιάμεσες λύσεις το ταχύτερο οι βουλευτές

Το πρόβλημα επικοινωνίας με το Υπουργείο Εργασίας, αλλά και τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην καταβολή επιδομάτων του ΤΚΑ, έθιξαν στο σύνολο τους οι βουλευτές που παρευρέθηκαν στη χθεσινή συνεδρίαση της Επιτροπής Εργασίας της Βουλής, με κάποιους να αναφέρουν  χαρακτηριστικά πως εννέα από τα 10 τηλεφωνήματα που λαμβάνουν από ψηφοφόρους και πολίτες για παράπονα αφορούν το Υπουργείο Εργασίας.

Στις αρχικές τους τοποθετήσεις, οι βουλευτές κατέγραψαν τα προβλήματα που προκύπτουν με τις καθυστερήσεις στην καταβολή των διαφόρων επιδομάτων, αφού δικαιούχοι μένουν στην ουσία χωρίς κανένα εισόδημα μέχρι την εξέταση των αιτήσεων τους. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε για την καθυστέρηση στην καταβολή της θεσμοθετημένης σύνταξης με τους εκπροσώπους συντεχνιών αλλά και εθελοντικών οργανώσεων να επιβεβαιώνουν το πρόβλημα.

Πάντως, μετά και την παρέμβαση του γ.δ. του Υπουργείου Εργασίας, που αναφέρθηκε στη δρομολόγηση λύσεων, με την αρχή όπως αναφέρθηκε να γίνεται με τη μηχανογράφηση του επιδόματος ασθενείας, οι βουλευτές επέμειναν στην ανάγκη αντιμετώπισης των καθυστερήσεων, ζητώντας να υπάρξουν και ενδιάμεσες λύσεις, αφού το πρόβλημα είναι υπαρκτό και «γονατίζει», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Επιτροπής Εργασίας Αντρέας Καυκαλιάς, τους πολίτες. Ο ίδιος ζήτησε από το Υπουργείο Εργασίας να αντιμετωπίσει την κατάσταση ως έκτακτη και ζήτησε οι εισηγήσεις που κατατέθηκαν χθες ως ενδιάμεσες λύσεις να τεθούν ενώπιον της εκτελεστικής εξουσίας μέχρι να φτάσουμε στο σημείο που η μηχανογράφηση θα επιλύσει το πρόβλημα. Μεταξύ άλλων, ο κ. Καυκαλιάς ζήτησε να εξεταστεί το ενδεχόμενο καταβολής προκαταβολής σε όσους αιτούνται θεσμοθετημένη σύνταξη μέχρι την εξέταση της αίτησης τους αλλά και να υπάρξει ένα ειδικό πλαίσιο για τα επιδόματα ασθενείας αφού λόγω της πανδημίας οι αιτήσεις έχουν εκτοξευθεί.

Μειώθηκε η μικρή επιταγή, φωνάζει η ΕΚΥΣΥ

Η Ένωση Κυπρίων Συνταξιούχων (ΕΚΥΣΥ) ζήτησε συνάντηση με την υφυπουργό Κοινωνικής Πρόνοιας Αναστασία Ανθούση, για συζήτηση και επίλυση του προβλήματος που αφορά στη μείωση του ποσού της μικρής επιταγής που λαμβάνουν οι χαμηλοσυνταξιούχοι.

Σύμφωνα με ανακοίνωση, η ΕΚΥΣΥ έχει δεχθεί έντονες διαμαρτυρίες από χαμηλοσυνταξιούχους που είδαν σημαντική μείωση στην μικρή επιταγή που λαμβάνουν, σε σχέση με τα ποσά που έπαιρναν προηγουμένως.

Σε επιστολή προς την υφυπουργό, υποστηρίζει ότι ο τρόπος με τον οποίο ενήργησε η Υπηρεσία Διαχείρισης Επιδομάτων Πρόνοιας είναι αντίθετος με τη φιλοσοφία και τον στόχο της ειδικής χορηγίας.

Στην ίδια επιστολή, συμπληρώνει ότι δεν είναι λογικό «ύστερα από κάποιες αυξήσεις που παραχωρούνται στις συντάξεις του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων, να μειώνεται το ποσό της ειδικής χορηγίας».

Η ΕΚΥΣΥ επίσης αναφέρει ότι θα πρέπει να αναθεωρηθούν τα εισοδηματικά όρια του Σχεδίου, λαμβάνοντας υπόψη το ποσοστό αύξησης των συντάξεων και τις αυξήσεις στις τιμές, ούτως ώστε να μην αδικούνται οι χαμηλοσυνταξιούχοι ή άλλοι συνταξιούχοι του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων.