Με νέους όρους οι προσλήψεις και οι δοκιμές υπαλλήλων

Αδάμος Αδάμου/insider  

Σειρά αλλαγών, όσον αφορά την ενημέρωση των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα για τους όρους εργοδότησής τους, επιχειρείται στο πλαίσιο εναρμόνισης της Κύπρου με την ευρωπαϊκή Οδηγία για Διαφανείς και Προβλέψιμους Όρους Εργασίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Για την ενσωμάτωση της Οδηγίας στην κυπριακή νομοθεσία βρίσκεται σε εξέλιξη διάλογος μεταξύ των κοινωνικών εταίρων και το υπουργείο Εργασίας έχει θέσει ενώπιόν τους και σχετικό προσχέδιο νομοσχεδίου, αφού ο στόχος είναι η εναρμόνιση να γίνει εντός του χρονοδιαγράμματος που θέτει η ΕΕ, ήτοι το αργότερο μέχρι τον Αύγουστο του. 2022.

Βάσει της Οδηγίας αλλά και του νομοσχεδίου που ετοιμάστηκε, θα καθορίζεται πλέον συγκεκριμένη περίοδος για δοκιμαστική εργασία, θα μειωθεί το χρονικό περιθώριο όσον αφορά την ενημέρωση των εργαζομένων για τους όρους εργοδότησής τους, ενώ θα κατοχυρωθεί και το δικαίωμα για παράλληλη απασχόληση.

Τι λέει η Οδηγία

Σύμφωνα με την ενημέρωση που έδωσε ήδη το Υπουργείο Εργασίας σε συντεχνίες και εργοδοτικές οργανώσεις, με τις τελευταίες ήδη συναντήσεις για το θέμα των κυριότερων προτάσεων της Οδηγίας της ΕΕ για Διαφανείς και Προβληματικούς Όρους εργασίας είναι οι εξής:

 – Η νέα Οδηγία καταργεί την προηγούμενη Οδηγία σχετικά με την υποχρέωση του εργοδότη να ενημερώνει τον εργαζόμενο για τους όρους που διέπουν τη σύμβαση ή τη σχέση εργασίας, η οποία εφαρμόστηκε τάξη στην κυπριακή έννομη τάξη με τους περί Εργοδοτουμένου από τον Εργοδότη για τους Όρους που διέπουν τη Σύμβαση ή τη Σχέση Εργασίας Νόμους του 2000

 – Ενισχύει την υποχρέωση παροχής ενημέρωσης κατά τέτοιο τρόπο που μειώνεται ο χρόνος που επιτρέπεται στον εργοδότη να ενημερώσει τον εργοδοτούμενο για τους όρους απασχόλησης, παρέχει το δικαίωμα για ηλεκτρονική ενημέρωση του εργοδοτούμενου από την εργοδότη, ενώ παράλληλα, εμπλουτίζει με θέματα όπως είναι η υποχρέωση αναφοράς. των χρηστριών σε περιπτώσεις επιχειρήσεων προσωρινής απασχόλησης, τη διάρκεια και τους όρους της δοκιμαστικής περιόδου, το δικαίωμα κατάρτισης, τα συστατικά στοιχεία της αμοιβής πέραν του βασικού μισθού και τη μέθοδο καταβολής της αμοιβής, την αμοιβή της υπερωριακής εργασίας της, την παροχή πλαισίου ωραρίου. και εγγυημένη αμοιβή σε περίπτωση που το πρόγραμμα εργασίας δεν είναι προβλέψιμο και συμπληρωματικές πληροφορίες για εργοδοτούμενους που απασχολούνται εκτός της Δημοκρατίας.

 – Με την Οδηγία ρυθμίζεται η παράλληλη απασχόληση σε δύο ή και περισσότερους εργοδότες, ενώ καταργούνται παντελώς ή διατηρούνται υπό προϋποθέσεις οι συμβάσεις κατά παραγγελία. Η Οδηγία υποχρεώνει επίσης τον εργοδότη κατάρτισης εργοδοτουμένων και δημιουργεί μηχανισμό έγκαιρης διευθέτησης διαφορών που απορρέουν από τη μη εφαρμογή προνοιών της.

Ενημέρωση εντός 7 ημερών

Βάσει του προσχεδίου του νέου νόμου που προωθείται, η ενημέρωση για τη σχέση εργασίας και τους όρους απασχόλησης στον εργαζόμενο, εφόσον δεν έχει παρασχεθεί πριν από την έναρξη της σχέσης εργασίας, πρέπει να γίνει στο διάστημα που αρχίζει την πρώτη εργάσιμη ημέρα και λήγει το αργότερο την έβδομη ημερολογιακή ημέρα από την έναρξη της σχέσης εργασίας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία η ενημέρωση για τους όρους εργασίας «πρέπει να γίνεται εντός ενός μηνός το αργότερο από την έναρξη της εργασίας». Με βάση το νομοσχέδιο, που για την ώρα φέρει τον τίτλο «ο περί Διαφανών και Προβλέψεων Όρων Εργασίας Νόμου του 2021» κάθε εργοδότης υποχρεούται να ενημερώσει τους εργοδοτούμενους του για τους ουσιώδεις όρους της σύμβασης ή σχέσης εργασίας.

Για την ενημέρωση που παρέχεται ο εργοδότης οφείλει να διατηρήσει την απόδειξη της διαβίβασης και την παραλαβή της σχετικής αλληλογραφίας σε γραπτή μορφή ή σε ηλεκτρονική όταν υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης του εργοδότη στις πληροφορίες όπου μπορούν να αποθηκεύονται και να τυπώνονται. Η ενημέρωση για τους ουσιώδεις όρους της σύμβασης ή της σχέσης εργασίας πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον τα ακόλουθα:

 – Τα στοιχεία της ταυτότητας των μερών της σχέσης εργασίας.

 – Τον τόπο παροχής της εργασίας και την εγγεγραμμένη έδρα της επιχείρησης ή τη διεύθυνση εργασίας του εργοδότη: Δεν είναι ότι, δεν έχει ορισθεί ή κύριος τόπος παροχής της, θα καθορίζεται η αρχή ότι ο εργαζόμενος απασχολείται σε διάφορους τόπους εργασίας ή ότι είναι ελεύθερος να καθορίζει τον τόπο εργασίας του.

 – Μία από τις άλλες κατηγορίες πληροφοριών: (i) την ονομασία, τον βαθμό, τη φύση ή την κατηγορία της εργασίας του εργοδοτούμενου ή (ii) συνοπτικός χαρακτηρισμός ή περιγραφή της εργασίας του εργοδοτούμενου.

 – Την έναρξη της σχέσης εργασίας.

 – Εάν πρόκειται για σχέση εργασίας ορισμένου χρόνου, την ημερομηνία λήξης ή την προβλεπόμενη διάκρισή της.

 – Εάν πρόκειται για εργοδότες σε επιχειρήσεις προσωρινής απασχόλησης, την ταυτότητα των χρηστών, όταν και μόλις γίνει γνωστή.

 – Τη διάρκεια και τους όρους της δοκιμαστικής περιόδου, εάν υπάρχει.

 – Το δικαίωμα κατάρτισης που παρέχεται από τον εργοδότη, εφόσον υπάρχει.

 – Τη διάρκεια της άδειας μετ' αποδοχών την οποία δικαιούται ο εργαζόμενος, ή αν δεν είναι αυτό δυνατό κατά τη στιγμή της παροχής της ενημέρωσης, τις λεπτομέρειες χορήγησης και τον προσδιορισμό της λόγω άδειας.

 – Τη διαδικασία, που πρέπει να τηρούνται οι εργοδότης και ο εργαζόμενος σε περίπτωση τερματισμού της απασχόλησης, μεταξύ άλλων των τυπικών προϋποθέσεων και της διάρκειας των περιόδων προειδοποίησης ή, αν δεν είναι γνωστή η διάρκεια των περιόδων προειδοποίησης κατά τη στιγμή της παροχής της ενημέρωσης. των εν λόγω περιόδων προειδοποίησης.

 – Την αμοιβή, συμπεριλαμβανομένου του βασικού μισθού, την αναφορά τυχόν άλλων συστατικών στοιχείων της αμοιβής που αναφέρονται χωριστά καθώς και τη συχνότητα και τη μέθοδο καταβολής της αμοιβής που δικαιούται ο εργοδοτούμενος.

 – Τη διάρκεια της τυπικής εργασίας ημέρας ή εβδομάδας του εργαζομένου, εάν το πρόγραμμα οργάνωσης του χρόνου εργασίας είναι εξολοκλήρου ή ως επί το πλείστον προβλέψιμο, τις τυχόν ρυθμίσεις και την αμοιβή της υπερωριακής της και τις τυχόν ρυθμίσεις σχετικά με τις αλλαγές βάρδιας.

 – Σε περίπτωση που το πρόγραμμα του χρόνου εργασίας είναι εξολοκλήρου ή ως επί το πλείστον μη προβλέψιμο, ο εργοδότης ενημερώνει τον εργαζόμενο σχετικά με: (i) την αρχή ότι το ωράριο εργασίας είναι μεταβλητό, τον αριθμό των εγγυημένων αμειβόμενων ωρών και την αμοιβή για την εργασία που εκτελείται επιπροσθέτως των εγγυημένων αυτών ωρών (ii) τις ώρες και τις ημέρες αναφοράς εντός των εργαζομένων μπορεί να κληθεί να εργαστεί (ii) την ελάχιστη περίοδο προειδοποίησης που πρέπει να λάβει ο εργοδοτούμενος πριν από την έναρξη μιας ανάθεσης εργασίας .

 – Τις τυχόν συλλογικές συμβάσεις που διέπουν τους όρους εργασίας του εργοδοτούμενου ή, εάν πρόκειται για συλλογικές συμβάσεις που έχουν συναφθεί εκτός των επιχειρήσεων από ειδικά συλλογικά όργανα ή φορείς, την ονομασία του αρμοδιού οργάνου ή του φορέα στα πλαίσια του οποίου έχουν συναφθεί οι συμβάσεις.

 – Τα στοιχεία του φορέα ο οποίος εισπράττει τις εισφορές για σκοπούς κοινωνικής ασφάλισης που παρέχεται από τον εργοδότη καθώς και κάθε προστασία σχετίζεται με την εν λόγω κοινωνική ασφάλιση.

Όπως ορίζει το νομοσχέδιο, η ενημέρωση για διάφορα από τα πιο πάνω στοιχεία μπορεί να γίνει με γραπτή παραπομπή σε νόμους, ρυθμίσεις, διατάγματα ή σε συλλογικές συμβάσεις που ρυθμίζουν τα συγκεκριμένα θέματα. Το νομοθέτημα διευκρινίζει, πάντως με άλλο άρθρο του πως κανένας όρος της σύμβασης ή σχέσης εργασίας δεν μπορεί να είναι δυσμενέστερος για τον εργοδοτούμενο από ότι προνοεί η νομοθεσία στο οικείο θέμα.

Δικαίωμα παράλληλης απασχόλησης και δοκιμαστική περίοδος σε εργοδότη

Αναφορά στο νομοσχέδιο που ετοιμάστηκε για εναρμόνιση με την ευρωπαϊκή Οδηγία γίνεται και στη μέγιστη διάρκεια που πρέπει να έχει δοκιμαστική περίοδο. Σύμφωνα με τις πρόνοιες του νομοθετήματος, σε σχέσεις εργασίας που υπόκεινται σε δοκιμαστική περίοδο, η εν λόγω περίοδος δεν μπορεί να υπερβαίνει τους έξι μήνες, ανεξαρτήτως κάθε ρυθμίσεων ίσχυαν πριν από την έναρξη της ισχύος της νέας νομοθεσίας που προωθείται.

Διευκρινίζεται επίσης ότι στην περίπτωση σχέσεων εργασίας ορισμένου χρόνου, η διάρκεια της δοκιμαστικής περιόδου είναι ανάλογη με την διάρκεια της σύμβασης και τη φύση της εργασίας. Αναφέρεται ακόμη πως σε περίπτωση ανανέωσης μιας σύμβασης ορισμένου χρόνου για την ίδια θέση και τα ίδια καθήκοντα, δεν θα είναι νέα δοκιμαστική περίοδος για τη σχέση εργασίας. Στο νομοσχέδιο, που εξαιρεί τους δημοσίους υπαλλήλους από τις πρόνοιές του, αναφέρει ακόμη πως σε περιπτώσεις που εργάστηκε από την εργασία του κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής περιόδου, ο εργοδότης του έχει τη δυνατότητα να θεσπίσει παράταση της δοκιμαστικής περιόδου για χρονικό διάστημα που δεν θα υπερβαίνει το χρονικό διάστημα της απουσίας του εργοδοτούμενου.

Όπως αναφέρθηκε, με την Οδηγία και το νομοσχέδιο, κατοχυρώνει και δικαίωμα παράλληλης απασχόλησης. Σύμφωνα με το άρθρο του νομοθετήματος ο εργοδότης δεν μπορεί να απαγορεύεται σε εργοδοτούμενο να αναλάβει εργασία σε άλλους εργοδότες, εκτός του ωραρίου εργασίας που καθορίζεται με τον εν λόγω εργοδότη, ή να επιφυλάξει δυσμενή μεταχείριση σε εργοδοτούμενο για τον λόγο αυτό.

Εντούτοις, το ίδιο άρθρο διευκρινίζει πως ο εργοδότης μπορεί, κατά την πρόσληψη, να περιορίζει την παράλληλη απασχόληση καθορίζοντας γραπτώς συγκεκριμένους αντικειμενικούς λόγους για τον περιορισμό και δεδομένου ότι η φύση των αντικειμενικών λόγων σχετίζεται με τα θέματα της ασφάλειας και της υγείας, της προστασίας του. επιχειρηματικού απορρήτου, της ακεραιότητας του δημοσίου τομέα και της αποφυγής της σύγκρουσης συμφερόντων.

Βάσει του οσχεδίου, κάθε εργαζόμενος με τουλάχιστον μήνες υπηρεσία στον ίδιο εργοδότη που έχει έξι νομιμοποιήσει τη δοκιμαστική του περίοδο, εφόσον αυτή προβλέπεται, έχει το δικαίωμα όπως υποβάλλει αιτήματα ζητώντας μορφή απασχόλησης πιο προβλέψιμους και ασφαλείς όρους, εφόσον είναι διαθέσιμη και να λάβει. αιτιολογημένη γραπτή απάντηση από τον εργοδότη.

Αναφέρεται πως σε μια τέτοια περίπτωση ο εργοδότης υποχρεούται να παρέχει την αιτιολογημένη γραπτή απάντηση εντός ενός μηνός από την υποβολή του αιτήματος του εργοδοτούμενου. Πάντως, η συγκεκριμένη πρόνοια όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο δεν θα εφαρμοστεί όσον αφορά τους οικιακούς εργαζομένους αφού εξαρτώνται τέτοια υποχρέωσης οι εργοδότες που εργοδοτούν οικιακούς εργαζόμενους στα νοικοκυριά τους.