Τι είναι αυτό που ορίζει τον «καλό εργοδότη»;

Πολλές έρευνες θα σας πουν ποιες είναι οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις ή ποιες απασχολούν τους περισσότερους εργαζόμενους. Αλλά για όσους αναζητούν εργασία δεν μετράει μόνο το μέγεθος μιας επιχείρησης. Οι “καλύτεροι” εργοδότες είναι αυτοί που δίνουν στους εργαζόμενους αυτό που ζητούν.
Οι περισσότεροι εργοδότες θα ήθελα να κάνω πόλο έλξης για υποψήφιους εργαζόμενους. Ποια είναι όμως εκείνα τα στοιχεία του εργοδότη που διαμορφώνει τα κίνητρα για τις επιλογές των υποψηφίων? Τι είναι αυτό που καθιστά έναν εργοδότη ελκυστικό;

Το 2015, το Cedefop - το Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάστασης - δημοσιοποιήθηκε η πανευρωπαϊκή έρευνα για τις δεξιότητες και τις θέσεις εργασίας (ESJ). Στα πλαίσια της έρευνας, η οποία εστιάστηκε στο πρόβλημα των δεξιοτήτων, 49.000 εργαζόμενοι που εργάστηκαν και από 28 κράτη μέλη της ΕΕ ερωτήθηκαν από το Cedefop για τους ποιοτικούς παράγοντες που επηρέασαν την απόφασή τους να αποδεχτούν την τρέχουσα θέση εργασίας τους.

Από τα αποτελέσματα προέκυψε ότι οι εργαζόμενοι, πράγματι, δεν έθεσαν ως πρώτη προτεραιότητα την εύρεση μιας θέσης που να αντιστοιχεί στις δεξιότητές τους. Αντίθετα, θεωρήθηκε ως ένα από τα σημαντικότερα κίνητρα να είναι η φύση της εργασίας που ενδιαφέρθηκε και ικανοποιήθηκε, και αμέσως μετά το αίσθημα ασφάλειας στην εργασία και η καλή ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.

Σαφώς και θα ήταν καλό για τους εργοδότες να προσπαθήσουν να ανταποκριθούν σε αυτές τις ανάγκες. Είναι σημαντικό μόνο που δεν μπορούν μόνο να διαφημίσουν τις θέσεις εργασίας τους αλλά και να ενημερώσουν τους αιτούντες για το πώς αντιλαμβάνονται τη σπουδαιότητα των εν λόγω κινήτρων και πώς μπορούν να παρέχουν.

Η Universum, η ειδική στο Branding εργοδότη (Προώθηση της επιχείρησης ως δυνητικού εργοδότη) επιχείρησε να απαντήσει στο ερώτημα της «ελκυστικότητας» στην ετήσια Έρευνα Ταλέντων, στην οποία φέρεται μετείχαν 198.500 φοιτήτριες από τμήματα Επιχειρηματικών Σπουδών και Μηχανικής/Τεχνολογίας Πληροφοριών, από τις 12 μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρώπης.

Ίσως δεν αποτελεί έκπληξη ότι η Google- παγκόσμια γνωστή για την εργασιακή κουλτούρα που ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα και παρέχει πολλά «προνόμια»- ήταν στην κορυφή της λίστας του Πανεπιστημίου με τους εργοδότες που προτιμούν οι φοιτητές των τμημάτων Επιχειρηματικών Σπουδών και των τμημάτων Μηχανικής/Τεχνολογίας Πληροφοριών Ε Η μόνη άλλη εταιρεία που εμφανίζεται και στις δύο λίστες είναι ένας άλλος τεχνολογικός κολοσσός, η Microsoft, η οποία έλαβε τη δεύτερη θέση από τους φοιτητές τμημάτων Μηχανικής/Τεχνολογίας Πληροφοριών και την τρίτη από τους φοιτητές τμημάτων Επιχειρηματικών Σπουδών.

Αμφότερες οι χώρες αυτές βρίσκονται φέτος και στην κορυφή του λίστας του Forbes με τις πλουσιότερες αγορές παγκοσμίως (Forbes Global 2000, στην οποία κατατάσσονται οι εταιρείες βάσει των πωλήσεων, των κερδών, των παγίων και της αξίας τους στην αγορά). Επομένως, για κάποιους ίσως το μέγεθος της επιχείρησης παίζει σημαντικό ρόλο. Πέρα από την ξεχωριστή αύρα που προσφέρεται η προσθήκη ενός ηχηρού εμπορικού ονόματος στο βιογραφικό τους, για ποιούς άλλους λόγους έλκονται οι φοιτητές από αυτούς τους εργοδότες;

Η έρευνα της Universum κατέδειξε ότι οι φοιτητές των τμημάτων Επιχειρηματικών Σπουδών αναζητούν υψηλές μελλοντικές απολαβές, επαγγελματική κατάρτιση και εξέλιξη και καλές συστάσεις για το μέλλον. Οι φοιτητές των τμημάτων Τεχνολογίας Πληροφοριών και Μηχανικής θέτουν ως πρώτη προτεραιότητα την καινοτομία, ταυτόχρονα όμως αναζητούν επαγγελματική κατάρτιση και εξέλιξη, υψηλές μελλοντικές απολαβές - και ένα δημιουργικό και δυναμικό περιβάλλον εργασίας, τα οποία ανατίθενται στην Google.

Επομένως, τι μας δείχνουν τα αποτελέσματα των δύο αυτών μελετών; Πρώτον, είναι προφανές ότι υπάρχουν διαφορές μεταξύ των υφιστάμενων εργαζομένων που μετέχουν στην έρευνα του Cedefop και των φοιτητών που ερωτήθηκαν στο πλαίσιο της έρευνας του Universum. Παράλληλα, τα αποτελέσματα της Universum καταδεικνύουν ότι ορισμένοι φοιτητές θέλουν διαφορετικές προτεραιότητες για τη σταδιοδρομία τους από ό, τι άλλοι, που με τον κλάδο στον οποίο σκοπεύουν να εργαστούν.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, είναι σαφές ότι κάθε εργοδότης πρέπει να διαμορφωθεί και να προσαρμόσει τη φήμη της επιχείρησής του ως δυνητικού εργοστασίου με το προφίλ των εργαζομένων που αναζητούν. Δεν χρειάζεται κανείς να είναι Google για να προσελκύσει ταλαντούχους, ικανούς εργαζόμενους, πρέπει όμως κάθε εργοδότης να σκεφτεί πώς θα αναδειχτεί και πώς θα ξεχωρίσει - δημιουργώντας ένα σωστό εργασιακό περιβάλλον και μια θετική εργασιακή κουλτούρα, επενδύοντας παράλληλα με αφοσίωση στην κατάθεση και ανάπτυξη όλων των εργαζομένων του.