10 ΜΠΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΜΙΑ ΕΝΔΟΞΗ ΠΑΡΑΙΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ 

Δεν είναι το πιο εύκολο πράγμα του κόσμου, δεν είναι κι ακατόρθωτο. Οι περισσότεροι φτάνουν στη μη περαιτέρω στη δουλειά ή όταν απλώς πρέπει να υποβάλλουν παραίτηση για προσωπικούς λόγους, επειδή βρήκαν άλλη δουλειά, επειδή δεν θέλουν άλλο να αντιμετωπίσουν μια σειρά από δύσκολα ερωτήματα: πότε και πώς να το πουν στον εργοδότη τους;

Μήπως τον πετύχουν σε κακή στιγμή, αναστατωμένο ή ακόμη χειρότερα εξοργισμένο; Πρέπει να είναι γραπτή η παραίτηση ή απλώς να του ανακοινώσουν προφορικά; Πόσο σημασία πρέπει να δώσουν στις διατυπώσεις; Οφείλουν να είναι ειλικρινείς σ' αυτή την τελευταία συνάντηση με το «αφεντικό» τους;

Ας δούμε ένα βήμα προς το βήμα όλης της διαδικασίας, που σε κάποια εργασιακά περιβάλλοντα και για πολλές περιπτώσεις ανθρώπων μπορεί να γίνει η πιο επώδυνη στιγμή στην επαγγελματική διαδρομή, παρά η πιο ανακουφιστική, όπως αρχικά θα πιστέψει κάποιος - που ετοιμάζεται για παραίτηση…

1.

Κατ' αρχάς, πώς ανακοινώνουμε ότι παραιτούμαστε; Ποιος είναι ο σωστός τρόπος;

Αν εσείς και ο εργοδότης σας μοιράζεστε το ίδιο σημείο απασχόλησης (γραφείο, μαγαζί, κ.λπ), κοινώς δεν επικοινωνείτε μαζί του εξ αποστάσεως, ζητήστε να τον δείτε, καθίστε μαζί του και πείτε του ότι θέλετε να του πείτε κάποια… νέα. Θα μπορούσα να το πάτε κάπως έτσι: «Αλήθεια απόλαυσα το να δουλεύω εδώ, αλλά πριν από λίγο καιρό έκανα μία πρόταση που δεν θα μπορούσα να αγνοήσω. Μετά από πολλή σκέψη αποφάσισα να τη δεχθώ, οπότε η τάδε του μηνός θα είναι η τελευταία μου μέρα εδώ». Αν πάλι το να δουλεύεις γι' αυτόν δεν ήταν κάτι που απολαύσατε ακριβώς, μπορείτε να παραλείψετε αυτό το σημείο.

Αν δεν εργάζεστε υπό την ίδια επαγγελματική στέγη, μπορείτε να κάνετε ακριβώς την ίδια τηλεφωνική. Ωστόσο, είναι αναγκαία η διευκρίνιση του προσώπου με πρόσωπο ή έστω η τηλεφωνική επαφή; Ναι, η παραίτηση δεν είναι κάτι που ανακοινώνουμε μέσω γραπτού μηνύματος ή μέιλ, εκτός κι αν είμαστε σίγουροι ότι δεν υπάρχει άλλος τρόπος για να επικοινωνήσουμε με τον εργοδότη μας.

2.

Τι κάνουμε, λοιπόν, όταν είναι πραγματικά δύσκολο να βρεθούμε τετ-α-τετ ή τηλεφωνικά με τον εργοδότη μας;

Εδώ δεν χρειάζεται να περιμένετε μέρες ολόκληρες για να βρείτε την κατάλληλη ευκαιρία ώστε να μιλήσετε. Ετοιμάστε ένα προσεγμένο σημείωμα και στείλτε το. Επίσης, μπορείτε να αφήσετε ένα φωνητικό μήνυμα στον τηλεφωνητή του ή να στείλετε ένα mail στο οποίο θα του εξηγήσετε ότι πρέπει να δείτε άμεσα γιατί έχετε κάτι σοβαρό να συζητήσετε μαζί του, αν είναι δυνατόν και μέσα στην ίδια μέρα. (Ναι, θα ακουστείτε κάπως επιτακτικοί, ναι ο άνθρωπος στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής θα υποθέσει ότι θέλετε να παραιτηθείτε, αλλά δεν έγινε και τίποτα. Ίσα – ίσα αυτά είναι νέα που οι εργοδότες πρέπει να μαθαίνουν το συντομότερο δυνατό, ειδικά αν καλύπτετε θέση. ευθύνες και θα αναζητήσουν άμεσα αντικαταστάτη σας).

Στην περίπτωση που δεν καταφέρετε με κανέναν τρόπο να έρθετε σε επαφή μαζί του -ας υποθέσουμε ότι βρίσκεται σε διακοπές-μπορείτε να δώσετε την παραίτησή σας στο τμήμα διαχείρισης Προσωπικού ή στους προϊστάμενους σας.

3.

Πρέπει να γράψουμε επιστολή παραίτησης;

Στις ταινίες έχετε δει τη σκηνή όπου κάποιος παραιτείται, αφήνοντας μια σχετική επιστολή στο γραφείο του εργοδότη. Ναι, στις ταινίες. Γιατί στην κανονική ζωή όλο αυτό ήταν κάπως έτσι. Ωστόσο, ο εργοδότης σας μετά την κουβέντα που θα κάνετε, ίσως σας ζητήσει και γραπτώς την παραίτησή σας, για νομικούς λόγους εννοείται. Αν, λοιπόν, σας ζητηθεί κάτι τέτοιο, συντάξτε ένα απλό, σύντομο και αν θέλετε σε φιλικό τόνο σημείωμα.

Σ' αυτή την επιστολή δεν εξηγείτε τους λόγους για τους οποίους παραιτείται ή τι θα μπορούσε να κάνει το αφεντικό σας για να σας πείσει να μείνετε. Είναι ένα επίσημο σημείο σε φιλικό τόνο. Κάτι σαν αυτό, για παράδειγμα: «Μετά από 4 χρόνια στη Χ εταιρεία, αποφάσισα να κάνω ένα νέο επαγγελματικό βήμα και αυτό το σημείο επιβεβαιώνει την παραίτησή μου, ενεργή από τις τάδε του μήνα. Εύχομαι σε όλους τους συναδέλφους και τη διοίκηση μόνο τα καλύτερα».

4.

Πρέπει να είστε ειλικρινείς αναφορικά με τον λόγο παραίτησης

Στις περισσότερες, είναι καλύτερα να μην αναφερθείτε σε όλα εκείνα τα αρνητικά που σας έκαναν να αποφασίσετε να φύγετε. Ας μην αναφέρετε το ότι μισούσατε την εργασιακή πολιτική τους ή ότι σας φέρθηκαν άδικα. Όλα αυτά δεν είναι απολύτως αληθή, αλλά αναφέροντας τα σε ένα πικρό σημείο, κινδυνεύετε να βρείτε αντιμέτωπους με όλα αυτά στο μέλλον.

Τι σημαίνει αυτό; Ότι αν χρειάζεστε τη συστατική επιστολή του εργοδότη σας για την επόμενη δουλειά, οι διατυπώσεις του αναφορικά με τη δουλειά σας μπορεί να είναι εξαιρετικά μετριοπαθείς… Βασικά είναι καλύτερα να αναφέρετε ότι αναζητούσαμε μια ευκαιρία που θα αναδείξετε όλο το φάσμα των δεξιοτήτων σας, ότι θα ήθελε εκείνη την προαγωγή, αλλά δεν πειράζει γιατί σας προσφέρθηκε από κάποιον άλλο, ότι θα αυξηθεί, αλλά δεν παρουσιάστηκε μια καλύτερων οικονομικών απολαβών ευκαιρία, δεν είναι να τα αναφέρετε αυτά, εννοείται ότι τα λέτε γλυκά κατηγορηματικά.

5.

Τι κάνουμε στην περίπτωση που ο εργοδότης αντιδρά με θυμό;

Υπάρχει η περίπτωση του εργοδότη σας να μην χαρεί καθόλου με τα νέα σας. Μπορεί να απογοητευτεί ή και να εξοργιστεί με την απόφασή σας να φύγετε – ναι, οι παραιτήσεις μπορούν να εξελιχθούν σε μεγάλο μπελά. Ωστόσο, αν ο εργοδότης είναι λογικός άνθρωπος και κυρίως επαγγελματίας θα καταλάβει ότι είναι στη φύση των ανθρώπων να κοιτούν μπροστά, να προχωρούν και να αναζητούν το καλύτερο, ακόμη κι αν αυτή η αναζήτηση βλάπτει τα συμφέροντά τους για λίγο.

Ναι, εντάξει, υπάρχουν κι εκείνοι που αντιμετωπίζουν τις παραιτήσεις ως προδοσίες, που το παίρνουν πολύ προσωπικά, αλλά όλο αυτό είναι μάλλον γελοίο. Εάν αυτό το γελοίο συμβαίνει σε εσάς, το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να αντιδράσετε επαγγελματικά: μείνετε συγκεντρωμένοι σε όσα πρέπει να γίνουν, ζητήστε διευκρινίσεις για την ιεράρχηση των υποθέσεων που πρέπει να διεκπεραιώσετε μέχρι να φύγετε και αυτό είναι όλο.

Βέβαια, στην περίπτωση που το αφεντικό σας περάσει κάθε κόκκινη γραμμή και ανοιχτά εχθρικό μαζί σας -συμβαίνει σπάνια, αλλά συμβαίνει-μπορείτε να πείτε κάτι σαν κι αυτό: «Θα ήθελα να μείνω για να βοηθήσω στη μετάβαση, αλλά είναι ξεκάθαρο ότι είστε εξωργισμένοι μαζί σας. μου. Θα ήταν καλύτερο να αποχωρήσω τώρα αμέσως». Αυτό μπορεί να σημάνει λογιστικής φύσεως προβλήματα, αλλά αν αποφασισμένοι να φύγετε εδώ και τώρα από τη συγκεκριμένη δουλειά, προτιμήστε αυτόν τον τρόπο.

6.

Κι αν ο εργοδότης σας προχωρήσει σε αντίθεση;

Αν ο εργοδότης σας αποφασίσει να σας προσφέρει περισσότερα χρήματα ή τα προνόμια που ποτέ δεν σας έδωσε για να παραμείνετε, μπείτε στον πειρασμό να σκεφτείτε ξανά τι πραγματικά θέλετε να κάνετε. Βασικά, σκεφτείτε πολύ και αποφασίσατε προσεκτικά τι θα πρέπει να κάνετε.

Διότι για να φτάσετε να παραιτηθείτε και να ψάξετε για άλλη δουλειά, συγκεκριμένοι λόγοι. Κι αυτοί οι λόγοι δεν θα πάψουν να υπάρχουν με μία αύξηση στον μισθό σας. Επίσης, μετά την αύξηση θα πρέπει να δουλέψετε πιο σκληρά, πιο σκληρά κι απ' ό,τι ήδη δουλεύατε για να αποδείξετε ότι την αξίζετε. Και φυσικά αυτό θα λειτουργήσει ως εμπόδιο, όταν πραγματικά θα αυξήσετε μια μεγάλη αύξηση. Η μόνιμη επωδός θα είναι ότι εσείς πήρατε αύξηση όταν πρακτικά τους βάλατε το μαχαίρι στον λαιμό ότι θα παραμείνετε…

7.

Πώς και ποτέ ενημερώνουμε τους συναδέλφους για την παραίτησή μας;

Βασικά, καλό θα ήταν να ενημερώσεις πρώτα την εργοδοσία, ώστε να μην μάθεις για την παραίτησή σου από κάποιο καλοθελητή συνάδελφο. Αν πάλι έχετε ενημερώσει αρμοδίως, είστε ελεύθεροι να το πείτε όπου θέλετε. Ανάλογα με το τυπικό του γραφείου ή του εργασιακού σας περιβάλλοντος, μπορείτε να ανακοινώσετε σε έναν – ένα ξεχωριστό -και σε κάποιους καθόλου!- ή να αποστείλετε ένα mail, ανακοινώνοντας τα νέα.

Δεν χρειάζεται να αναφέρετε λεπτομέρειες για τη νέα σας δουλειά ή για τους λόγους για τους οποίους αποφασίσατε να αποχωρήσετε. Φυσικά και μπορείτε να μοιραστείτε κάποιες πληροφορίες παραπάνω με ανθρώπους που βρίσκονται πιο κοντά σας ή έγιναν φίλοι μέσα στα χρόνια.

8.

Πόσο περιθώριο δίνουμε για να βρεθεί αντικαταστάτης από τη μέρα της παραίτησής μας;

Στα περισσότερα εργασιακά περιβάλλοντα, δύο εβδομάδες είναι αρκετές. Ωστόσο, σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να σας ζητηθεί ένα περιθώριο 3-4 εβδομάδων. Κάποιοι αρνούνται να το καταλάβουν αυτό και δίνουν αυστηρά δύο εβδομάδες. Όμως, αν πραγματικά εκτιμούσατε τον άνθρωπο με τον οποίο συνεργαστήκατε για χρόνια, αν μπορείτε να ρυθμίσετε κάπως την άφιξη σας στη νέα δουλειά και αν θέλετε να βοηθήσετε στη μετάβαση, ναι, έναν μήνα ίσως να μην σας φανεί υπερβολικό περιθώριο για να βρουν αντικαταστάτη. Ειδικά, αν βρισκόσασταν σε θέση ευθύνης με πολλές αρμοδιότητες.

9.

Πώς οφείλουμε να συμπεριφερόμαστε σ' αυτό το μεταβατικό στάδιο;

Πρόκειται για μια περίοδο στην οποία θα πρέπει να τακτοποιήσετε εκκρεμότητες και να αφήσετε το πόστο σας σε όσο το δυνατόν πιο διαχειρίσιμη μορφή γι' αυτόν που θα ανατεθεί μετά από εσάς. Θα ήταν πολύ επαγγελματικό να αφήσετε μία λίστα με οδηγίες και τα αρχεία σας τακτοποιημένα, ώστε ο διάδοχος σας να βρεθεί αντιμέτωπος με το λιγότερο δυνατό χάος. Σκεφτείτε τι θέλετε να βρείτε στη νέα σας εργασία και συμπεριφερθείτε αναλόγως.

10.

Λίγο πριν την αποχώρησή μας ενημερώνουμε επιτέλους το τμήμα για τους πραγματικούς λόγους της παραίτησής μας;

Θα ήταν ευχής έργο όλοι οι προϊστάμενοι των Τμημάτων Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού των επιχειρήσεων να γνώριζαν τα προβλήματα των εργαζομένων, ώστε να μπορούν -σε κάποια φάση- να τα επιλύσουν. Καλό είναι να αναφέρετε τα μισθολογικά παράπονα, τις αδικίες σε σχέση με τα πραγματικά σας προσόντα, αλλά μην μπείτε στη διαδικασία της κριτικής του μοντέλου διοίκησης. Είναι κάτι που δεν εκτιμάται και μπορεί να σας δημιουργήσει προβλήματα στα μελλοντικά επαγγελματικά σας βήματα. Αν πάλι θεωρείτε ότι έχετε να κάνετε με ανθρώπους που μπορούν να διαχειριστούν μία τόσο λεπτή πληροφορία και να κάνουν κάτι μ' αυτό, μιλήστε. Αν πάλι όχι, κι αν είχαν την καλή διάθεση να ακούσουν αυτά τα παράπονα, θα βρισκόσασταν εσείς στην έξοδο; Όχι, φυσικά, οπότε μελετήστε προσεκτικά τι θέλετε και τι πρέπει να αναφέρετε και να κάνετε αναλόγως.

TheCut.com/ Η ομάδα LiFO